ETKİLİ SUNUM HAZIRLAMA

BAŞARILI BİR HAZIRLIK İÇİN İPUÇLARI


·        Planlama

Sunuşunuzu planlayın, hazırlığınızı hızlandırın.

·        Hedefler

Bilgilendirmek, eğitmek, ikna etmek, eğlendirmek  Hangisi?

·        Dinleyici

Kime hitap ettiğinizi bilin.

·        İçerik

Dinleyiciye ve amaca göre bir içerik tespit edin.

·        Yaklaşım


Ne söyleyeceğinizi, ne söylediğinizi söyleyin

·        Organizasyon


İçeriğe uygun doğru bir yapı oluşturun

·        Görsel Araçlar


Tepegöz, TV, grafikler kullanın

·        Prova

Pratik yapılması

 KONUŞMA NASIL OLMALI

    * Olumluları Kullanın
* Günlük Kelimeler
* “Argo”dan kaçının
* İsimle hitap
* Kısa & Basit Cümleler
* Mizah
* Dinleyicileri Katın
* Ses & Vurgu & Tonlama
* Kısaltmalardan kaçının


SUNUŞ PROVALARI
? SOYUT PROVA (Beyinde kurgulama)
? BİREYSEL PROVA (Sesli - Sessiz)
? HAREKET ZAMAN ETÜDÜ PROVASI
? KAYITLI PROVA
? DİNLEYİCİLİ PROVA
? GERÇEK KOŞULLARDA PROVA
? Sahne/leme
? Alan/Düzen/leme
? Ses/Görüntü düzeni
? Havalandırma
? Aydınlatma/Karartma
? Gürültü
UYGULAMALI SUNUŞ
? ÖRNEK OLAY UYGULAMASI
? GÖRSEL YARDIMCILARU LLANIN
? GRUP TARTIŞMASI
? ROL CANLANDIRMA
? SORU & CEVAP
? VİDEO & ÇEKİM
? BENZETME & HİKAYELER
? ŞAŞIRTMALAR
? BULMACALAR VE OYUNLAR
GÖRSEL ARAÇLAR
? TAHTA & KLİPCHART
? TEPEGÖZ
? BİLGİSAYAR
? SLAYT MAKİNASI
? VİDEO & TV
? YAZILI MALZEME
? SİZ
Ne insanlar gördüm üzerinde elbise
yoktu,
Ne elbiseler gördüm için yoktu.
Mevlana
SİHİRLİ KURALLAR                      ENERJİ – SİNERJİ
? UYGULAMA
? KİŞİSELLEŞTİRİN
? HİKAYELER ANLATIN
? BASİT, YALIN BAZEN GİZEMLİ
? ŞAŞIRTIN
? KENDİNİZ OLUN
? FREKENS
SUNUŞ HAZIRLIK AŞAMALARI
1.ANALİZ
2.VERİ / BİLGİ TOPLAMAK
3.DÜZENLEME
4.PLAN ÇIKARMA
5.YAZMA
6.GÖRSEL ARAÇ SEÇİMİ
7.KONUŞMAYA DÖKME
8. PROVA
KONUŞMA
o Şahıs zamirlerini kullanın
o Kısaltmalar kullanmayın
o Günlük kelimelere dayalı konuşun
o Argo konuşmayın!…
o Olumluları kullanın
o Kısa cümleler kullanın
o Mizah katın
o Dinleyicileri sunuşa dahil edinSUNUŞ AŞAMALARI
GİRİŞ
Ortak noktaları vurgulayın (Biz).
Kendinizi tanıtın
Amatör/Profesyonel tavır
Konu çerçevesini çizin
Coşkulandırın
Herkesin dikkatini çekin (Hişt)
GELİŞME
Ara özetler
Dozunda tekrar
SONUÇ
“Daaan” diye bitirmeyin
Son özetlemeyi yapın
Soru/katkıları alın
İleriye yönelik coşkulandırın
SUNUŞ SIRASINDA DİKKAT  EDİN
HEYECAN
Mahatma Gandhi’yi hatırlayın!
BEDEN DİLİ
Dikkat vücudunuz konuşuyor!
Söyledikleriniz %8, söyleyiş biçiminiz %37,
Beden dili %55 etkiler.
SES KALİTESİ
İnsanları heyecanlandırabilirsiniz de,
uyutabilirsiniz de!

  İZLEYİCİYLE TEMAS
İletişim, ilgi, göz teması. Her şeyi geri yansır.
İZLEYİCİ TEPKİSİ
Zor sorulara ve zor izleyicilere hazır olun.
GÖRSEL ARAÇLAR
İnsanlar hem görüp hem duyduklarının %65’ini
hatırlar.
DİL
Basit ve açık (sinyal vermeyi unutmayın)
(+)
o BİREYLERE HİTAP
o STRESSİZ BİR ORTAM
o DOĞRU&ZAMANINDA FEED-BACK
o YARATICILIK
o HATALARA HOŞGÖRÜ
o GEREKÇELER&DENEYİMLER
o DENEYEREK ÖĞRENME
(–)
o SINIRLAR & YASAKLAR
o SİYAH YA DA BEYAZ
o VAAZ VERMEK
o DEĞERLERİ DIŞLAMA
o KATI YAKLAŞI
o TOPLULUĞA HİTAP
ETKİLİ SUNUŞ TEKNİKLERİ
AMAÇLAR
Bu program sonunda; şunları
öğreneceksiniz.
> Heyecanlarını pozitif enerjiye çevirebilecek
teknikleri,
> Karşılıklı konuşma stilini ve insan iletişimini
sunuşun içine katmayı,
> Seyirciyi rahatsız eden ve sunuş etkinliğini azaltan
yaygın beden dili hatlarını,
> İnsanların bilgi aldıkları farklı yolları,
> Sunuş ortamını ve dinleyici tepkilerini kontrol
etmek için farklı teknikleri,
> Daha katılımlı bir sunuş için pratik yöntemleri,
> Beklenmeyen soru ve yorumlarla baş edebilmeyi,
> Dinleyicinin kafaları karıştığında doğru yöne
yönlendirmeyi,
> Dinleyicilerin anlattıklarınızı hatırlamaları için
etkili taktikler geliştirmeyi.
ETKİLİ SUNUŞ TEKNİKLERİ
RAHATLAMA – ISINMA ETKİNLİĞİ:
MESAJLAR: EVET, KONUMDA UZMANIM AMA…
1. UKALA DEĞİLİM: Açık yürekli, samimi ve şeffaf bir insanım.
Her konuda mükemmel görmüyorum kendimi. Her insan gibi benim
de eksiklerim var. Kimseye tepeden bakmam.
SORU : Bu mesajı nasıl verebilirim?
CEVAP : Kendimi samimiyet ve açıklıkla tanıtarak
2. AMACIM İNSANLARA VAAZ VERMEK YA DA BİLGİMİ
SATMAK DEĞİL: İnsanları seviyorum. Onlarla bireysel iletişim
kurmak ve bildiklerimi paylaşmak istiyorum…
SORU : Bu mesajı nasıl verebilirim?
CEVAP : Güleryüzlü, sıcak davranarak ve soru-cevaplarla
tartışma ortamı yaratarak.
3. YAPTIĞIM İŞTEN ZEVK ALIYORUM: Duyduğum heyecan ve
zevki insanlara aktarmak istiyorum.
SORU : Bu mesajı nasıl verebilirim?
CEVAP : Heyecanımı, beden dilim, yüzüm ve
tonlamamla vererek.
4. GÜLMEYİ GÜLDÜRMEYİ SEVİYORUM: Birlikte çalışması
kolay bir insanım: Beraber hoşça vakit geçirip eğleneceğiz.
SORU : Bu mesajı nasıl verebilirim?
CEVAP : Espri yaparak, fıkra, anekdot anlatarak ve
hareket katarak.
SUNUŞ YAPARKEN DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
1. Temel soruları yanıtlayın
a- sunuş ne zaman
b- sunuş nerede gerçekleşecek
c- ne tür bir konu hakkında olacak
d- kimler katılacak
e- kaç kişi katılacak
2. İnsanları harekete geçirmek mi, bilgilendirmek mi, yoksa ikna etmek mi
istediğinize karar verin,
3. Her zaman “temel görüş” ile –konuşmanızın esas noktası ya da sonuç ile-
başlayın.
4. Konusu ne olursa olsun ayakta sunun.
5. Hiçbir zaman bir konuşma ya da sunuşu okumaya kalkışmayın.
6. Her zaman yararlar esasında konuşun. Asla, “acaba, benim için içinde ne
var” diye düşünen bir dinleyiciyi gözden çıkarmayın.
7. Her zaman sohbet eder bir tonda konuşun ve ortak sözcükler kullanın. Bir
yemek masası etrafında birkaç arkadaşa karşı konuşuyormuş gibi
davranın.
8. İlginç bir açılış yakalayıncaya kadar denemeye devam edin.
9. Konuşma esnasında dinleyicilerinizin nerede olduklarını bilmelerine
olanak tanıyın.
10. Eğer uygun bir (incitmeyen) espri anlatabiliyorsanız, bunu yapıverin.
Ancak yapmak zorunda olduğunuz hissine kapılmayın.
11. Sonuçta temel noktalarınızı özetleyin ve sonucunuzu yeniden belirtin.
12. Prova yapın ki neticede konuşmanızı okumak durumunda kalmayasınız.
13. Prova yapın ki konuşmanızın ne kadar süreceğini bilesiniz.
14. Prova yapın ki zamanın %96’lık bir kısmı boyunca izleyicilerinize
bakabiliyor olasınız.
15. Konuşmanızda, arkadaşlarınıza teklifsizce öyküler anlatarak prova yapın.
16. Gerginliğinizi, konuşmayı aşılayan bir enerjiye dönüştürün.
17. Konuşmalarınızın sonucunu gözleyin –iyi yapılan bir işe alkış ya da
tebrikler, öğütleriniz doğrultusunda hareket eden insanlar.
18. Yanlış yaptığınızda devam edin. İzleyicileriniz sizi affedeceklerdir.
19. Sunuşlar yapmaya istekli olun, ne kadar çok sunuş yaparsanız, o kadar iyi
olursunuz.
20. Mesajın bedeninizi canlandırmasına izin verin. Öykü hakkındaki
sözlerinizin yapabileceği kadarını o da yapar.
21. Kürsünün ya da podyumun arkasından çıkın. Etkileşim içine girin.
22. Her şimdi ve sonrada durun. İzleyicilere size yetişmeleri için fırsat
tanıyın.
23. Konuşmanızdaki en ufak bir büyüklük imasını bile çıkarın. Bunu
yapmazsanız, izleyicileri kaybedersiniz.
24. Gülümseyin,
25. Görsel araçların, sunuşunuzu bozan bir koltuk değneği olmasına izin
vermeyin.
26. Yapabilirseniz destekler kullanın. Bunlar yararlı görsel desteklerdir.
27. Sizi (ve izleyicileri) düzenli olarak tutmak için beyaz bir tahta ya da
dönebilen bir şema kullanın.
28. Konuşmanızı yararlı bir biçimde güçlendiriyorsa bir bildiri dağıtın.
29. Konuşmadan önce işitsel ve görsel ekipmanı test edin.
30. Sunuşunuzun sonunda soruları ele almayı planlayın. Hem izleyicilerin
hem de sizin açınızdan öğrenmeye devam etmek için bir olanaktır.
31. “Bilmiyorum” demekten korkmayın. “Sizin için araştıracağım” diye
eklemek için çabuk olun.
32. Muhalif sorular ve iğneleyiciler için hazırlıklı olun.
33. Uzun sunuşlar ve konuşmalar yapmaktan kaçının çok az dinleyici kırkbeş
dakikanın ötesine dikkatini verebilir.
34. Uzun sunuş yapmak zorundaysanız, sunuşu farklı bölümlere ayırın.
İYİ BİR SUNUŞ NASIL YAPILMALIDIR?
Yaşadığımız toplum içerisinde pek çok sunuşa şahit oluyoruz. Politikacıların
sunuşunu, talk şovcuların ya da televizyonlarda haber spikerlerinin sunuşunu
izliyoruz. Acaba bunların arasında en ideal sunuş hangisidir. Sunuş yaparken
nelere dikkat edilmeli ya da iyi bir sunuş nasıl yapılmalıdır?
Bir grup insana karış birkaç söz söylemek belki de hayatınızda bir takım
fırsatların kullanılmasına kapı açacaktır.
Öncelikle bir konu hakkında sunuş yapmak için doğru kişi misiniz? Bu
konu hakkında yeterli bilgiye sahip misiniz? Eğer bu soruya evet diyorsanız ve
kendinizi yeterli hissediyorsanız aşağıdaki birkaç soruya cevap vererek iyi bir
sunuşa hazırlanmaya başlayabilirsiniz.
- Sunuş ne zaman yapılacak? Sunuş sizin ve izleyicilerinizin uyanık olduğu
bir zamanda mı yapılacak?
- Sunuş nerede gerçekleşecek, sunuşun gerçekleşeceği mekan büyük bir salon
mu, küçük bir oda ya da toplantı masası etrafı mı?
- Ne tür bir konu hakkında konuşacaksınız?
- Kimler katılacak?
- Kaç kişi katılacak?
Yukarıdaki sorular ve benzeri daha birçok soruyu kafanızda cevapladıktan
sonra sunuş hazırlığı yapmaya başladınız demektir.
Unutmayın, ilk defa yapıyor bile olsanız siz de iyi bir sunumcu
olabilirsiniz. Sakın unutmayın hiç kimse doğuştan sunucu değildir. İyi bir sunuş
yapmak için başkalarının konuşma tarzlarını kopya etmek zorunda değilsiniz.
Defalarca sunuş yapmış deneyimli bir sunuşcu da, yıllardır şarkı söyleyin,
tiyatro yapan deneyimli sanatçılarda da sahne korkusu vardır. Siz de sahne
korkusu olacaktır. Siz bu sahne korkusunun üstesinden gelebilirsiniz. İyi bir
sunuş yapmak için metni kağıttan okumak ya da ezberlemek gerekmez. Ezber
yerine tecrübeli konuşmacılar, sunuşu özetleyen birkaç nottan yararlanmalıdır.
Sunuş candan ve samimi olmalıdır. Konuşmacı sahnede resmi olmamalı oldukça
rahat olmalıdır.
SAHNE KORKUSUNU NASIL YENERİZ
Sahne korkusunun insanoğlunun tarih öncesi savunma sistemlerinden
geldiğine inanılır. Sahne korkusu normaldir. Sahne korkusu vücudunuzu
hazırlamanız için sizi uyarma yoludur. Durumun sizin için önemi ne kadar
artarsa, sahne korkunuz da o ölçüde artar.Sahnedeyken, sahne korkusunun
belirtileri, özellikle üstlerine çok düştüğünüz zaman iyice artar. Sahne
korkusunun belirtilerinin çok az bir bölümü dinleyici tarafından farkedilir. O da
sandığınız kadar önemli değildir. Seyirci sizi anlayışla karşılayacaktır. Sahne
korkusu kurtulmaya çalıştıkça artacaktır. En iyisi mi siz, konuşmaya olumlu ve
girişken bir tutum takınarak başlayın. Sunuş yapmanız istendiği an “Gurur
duyarım” diyerek karşılık verin.
Korktuğunuz zaman korkunuzun varlığını kabul edin. Ona karşı koymaya
çalışmayın. Farklı birşeyler yapın korkunuzun esiri olmayın. Mesela Akılcı
Dürtü Kuramı’nı kullanabilirsiniz. Yani sahnede olabilecek en kötü şey nedir?
Bu olduğu zaman sonuçlar neler olur? Bunlar gerçekten olabilir mi? Pekala
korkunuz bu olabileceklere mani olabilecek mi? Hayır… O halde kokunun ecele
faydası yoktur. Siz bunun üzerinde durmayın ve en güzel şekliyle sunuşunuza
hazırlanın.
- Konuşma yapılacak yere gelmeden önce, ses tonunuzu ayarlayın.
- Eee ve Iıı. Seslerini kullanmamaya çalışın.
- Unuttuğunuzu kabul edin. “Bu konu bir süre için hatırımdan çıktı” diyerek
devam edin. “Ancak diğer nedenlere göz atabiliriz.”
- Özetle son konuyu tekrarlayıp, ana düşünceyi vurgulayın, kişisel bir örnek
verin. Bunlar nerede kaldığınızı size hatırlatmak için zaman kazandıracaktır.
- Sorular sorarak dikkati dağıtın.
- Mümkün olduğu kadar göze çarptırmadan notlarınıza bakın.
- Çok hızlı konuştuğunuzu fark ettiğinizde hızınızın denetimini sağlamak için
bir süre durun. Sayfanızın kenarına “YAVAŞLA” gibi uyarıcılar kullanmayı
deneyin.
- Muhtemel size rahatsızlık verecek sıkıntılar, Nefes darlığı, Aşırı terleme,
Ağız kuruluğu, Kalp çarpıntısı, Sesin çatallanması olacaktır. Önceden sunuş
yapılacak yerin kontrolü ve bir bardak su sizi rahatlatacaktır.
BİR SUNUMUN HAZIRLANMA
AŞAMALARI
1. SUNUŞUMUZU PLANLAMA
Sunuşunuzu planlamak sunuş taslağını hazırlamak değildir. Sunuş planlama:
- Sunuşunuzun amacını belirleme
- Dinleyicilerin kim olduğunu belirleme.
- Sunuş yapacağınız yeri düşünme demektir.
SUNUŞUMUZUN AMACINI NASIL SINIFLANDIRIRIZ?
BİLGİLENDİRME İKNA ETME
EĞLENDİRME
- Dinleyici Çözümleme: Dinleyicilerin vasıflarını öğrenme, yaş ortalaması,
cinsiyet, bilgi seviyesi gibi…
- Sahneyi hazırlama: Sunuş yapılacak yerin özellikleri iyice öğrenilmeli,
önceden gidilmeli teknik hazırlıklar yapılmalı. Sandalye düzeni, mikrofon
sistemi, slayt multimedya, kürsü, tepegöz, bilgisayar önceden çalışıp
çalışmadığı denenmeli.
2. SUNUŞU HAZIRLAMA
Etkili bir sunuş, herkesin dikkatini çeken bir girişten, sunmak istediğiniz
bilgiye uyan bir yapıdan ve sunuşunuzun ana konusunu özetleyen sonuç
bölümlerinden oluşur.
- Bir açılış ve sonuç oluşturmalısınız. Gövdeyi kanıtla doldurmalı, kişisel
öyküler anlatarak duygusal bir açı katmalı ve bütün bunların yumuşak, mantıklı
bir akıcılığa sahip olduğundan emin olmalısınız.
A) DİKKAT ÇEKİCİ BİR BAŞLIK VE AÇILIŞ TASARLAYIN
Bir konuşmaya ya da sunuşa başlamak için pek çok yol vardır.
Aşağıdakilerden biriyle başlayabilirsiniz.
- Bir alıntı
- Kişisel bir deneyim ya da bir anektod
- Şaşırtıcı bir gerçek
- Bir soru
- Tarihsel bir öykü
- Nükteli bir öykü
- Son zamanlarda olan bir öykü
- Merak uyandırıcı bir öykü
- Tahminde bulunma
- Dinleyicinin yaşamını geliştirmek için vaatte bulunma
B) SUNUŞUN GELİŞME BÖLÜMÜ
Güçlü bir açılıştan sonra, ayrıntıları tamamlayın: Temel görüşü
destekleyen kanıtlar öne sürün, hareketli kişisel tanıklar gösterin, uygun
örneklemeler çizin.
Kişisel anektodlar: Hiç bir şey kişisel bir öyküden daha iyi ya da hızlı bir
biçimde izleyicilerle bağ kuramaz. Ve kişisel kanıt verildiğinde bu daha da
güçlülük kazanır.
İstatistikler kullanın: Aıntılar yapın. Ayrıca uygun bir örnekleme
konuyu sadeleştirmeye ve insanların belleklerinde en başlarda tutmaya katkıda
bulunur.
Renkli bir dil kullanın: Etkili konuşmacılar insanların belleklerinde
canlı zihinsel resimler yaratırlar. Mesela;
Mecazlar, benzetmeler, yabancı olanı bilinenle kıyaslama, en kötü ve en
iyi durumları karşılaştırma dili renklendirir.
Komiklik, Uygun bir espri ya da komik bir öykü izleyicilerin ilgisini
çekebilir.
Gerçekleri sadeleştirin ve bireyselleştirin;
Üçlemeler kullanın, (Baba, oğul ve kutsal hayalet-Geldim, savaştım
kazandım-Durdur, düşür ve yuvarla gibi…)
Diyalog kullanın, Bitirirken güçlü kalın; On bin metre koşan bir yarışcı
gibi bant boyunca güçlü bir bitiriş yapmalısınız.
Olumsuz olmayın; Hazırlanma eksikliğinden ya da konuşma ortamıyla
ilgili farkına vardığınız bir yetersizlikten dolayı asla özür dilemeyin. Dinleyiciyi
aşağılamayın ya da üzerine fazla gitmeyin. Bunun yerine dinleyicilere ve
anlatacaklarınıza karşı olumlu olmayı deneyin..
C) SONUÇ BÖLÜMÜNÜ YAZMA
Fazla ayrıntıya girmeden, hatırlanması gereken konuları ve neden önemli
olduklarını özetleyin. Konuşmanızın amacını ve konuşma boyunca
savunduğunuz ana fikirleri yineleyin.
– Girişle bağlantı kurun, sözü dolandırmayın, aniden durmayın,
sunuşunuzu düzgün bir biçimde bitirin.
3. SUNUŞ İÇİN NOT HAZIRLAMA
1. Taslak Biçimi Kullanın: Notlarınız ana ve alt başlıklara ayrılmalı ve
bölüm-bölüm düzenlenmeli.
2. Kısa Ancak Açık Olun: Notunuzu anlatmak istediğiniz konuyu sadece
hatırlatmaya yetecek kadar yazın. Sadece “öykü” deyip bırakmayın. Bunun
yerine, öyküye ilişkin, belleğinizi çalıştırabilecek bir şey yazın. Örneğin, bir
veliyle aranızda geçen olayı örnek vermek istiyorsanız “Ahmet’in devamsızlık”
diye belirtin.
3. Okunabilecek kadar büyük yazın.
4. Önemli bölümlerin taslağını yapın.
5. Notunuzda kendinizi uyarın (sayfa kenarlarına ETKİLİ GÖZ TEMASI,
YAVAŞLA, DUR gibi).
4. TARZINIZI GELİŞTİRME
(İZLEYİCİLER ÜZERİNDE ETKİNİZİ ARTIRMA)
- Kendi “sunuş kişiliğinizi” yaratın. Ne kadar çok kendiniz olursanız, güçlenmiş
olarak o kadar fazla etkili olacaksınız demektir.
– Konuşmak için bedeninizi kullanın, ama bunu bilinçli yapmaya
çalışmayın.
– Sinir enerjinizi kanalize edin, konuşmanız soyut bir konu üzerine bile
olsa onu canlandırmak için hareketler kullanın.
– Sözcüklerinizi vurgulayın.
– Kürsünün arkasından çıkın.
– Yüz ifadelerinizi değiştirin.
– Ses çeşitliliğini kullanın.
a- ses tonunuzu değiştirin
b- ne çok süratli ne de yavaş konuşun
c- her “şimdi” ve “sonra” da durun
d- sıcak doğal bir ton amaçlayın
e- yavaşça başlayın ve sona doğru yapılandırın
f- Diyaframdan konuşun
g- Özel bir sözcüğün ses perde ayarını uzatın ya da değiştirin.
– Coşkulu olun,
– Alçak gönüllü olun,
– Belleğinizden konuşmaya çalışın,
– Büyük bakın (Bakış tarzınız ve dış görünüşünüz güvenirliğinizi
destekler)
Baş parmak kuralı, izleyiciler içinde olabilecek en iyi giyinmiş kişi kadar
iyi giyinmektir.
Kendinize güvenmek ve gururlanmadan bu işi ben biliyorum demektir.
– Göz Temasını koruyun, en iyi konuşmacılar gözünüzün içine bakarlar.
Göz teması sabit ve devamlı olmalıdır.
Dinliyor görünmeyen ya da sıkılmış görünenlerle göz teması kurmayın.
– Imm ve ıhh’ları kullanmayın.
– İzleyicilerle etkileşim içinde olun.
a- Kısa cevaplı sorular sorun.
b- Oy isteyin (parmak kaldırsınlar)
c- Gönüllüler isteyin
- Mutlaka gülümseyin,
- Sohbet eder gibi konuşmaya çalışın.
- Coşkulu olun konuya ilgi duyun. İfade edin.
- El hareketlerini kullanın.
5. UYGULAMA
– UYGULAMA KUSURSUZLAŞTIRIR
o En az beş ya da altı kez sunuşunuzun uygulamasını yapın. Uygulama
yaptıkça, konuyu daha çok hakim olursunuz ve başarı seviyeniz artar.
o Her uygulamayı gerçek sunuşa bir adım daha yaklaştırın.
o Her uygulama sunuşunu mutlaka tamamlayın. Takıldığınız bölümde
kalıp yeniden başlamayın. Etkili ve çok tekrar edilmiş bir girişe sahip
olursunuz ama sonuç bölümü zayıf kalır.
o Uygulama sunuşunun süresini hesaplayın.
o Ayrıntılara dikkat edin ve geri bildirim yaptırın. Kusursuz uygulama
beraberinde kusursuz sunuşu getirir. Uygulama sunuşunu
dinleyenlerden öneride bulunmalarını isteyin.
Aşama 1:
? Zihinsel taslağınızı hazırlayın. Kafanızda prova edebilir, ya da bir
kağıda yazabilirsiniz.
? En ideali ikisini birden yapmaktır.
? Konuşma taslağını hazırlayın.
? Ayaktaki konumunuzu hazırlayın.
Aşama 2:
o Ayna karşısındaki görünüş,
o Kaydedilmiş taslak (teyp-video) size ses tonunuz, ses hızınız,
telaffuzunuz hakkında bilgi verecektir.
o Canlı dinleyici modeli kullanın
Aşama 3:
o Zorladığınız bölümleri uygulamayı deneyin,
o Tekrar gözden geçirilmiş notlarınızı yeniden düzenleyin ve o notlarla
uygulama yapın.
o Son uygulamanızda gerçek sunuş gereçlerinizi kullanın.
o Dinleyicinin tepkisini tahmin edin. Size sorulabilecek itiraz
edilebilecek muhtemel 10 soruyu cevaplayın. Bu sorulara hazırlıklı
olun.
o Giysi provası yapın. Sunuş günü giyeceğiniz giysiyi son provanızda
giyin.
6. GÖRSEL ARAÇLARI ETKİLİ KULLANMA
En iyi görsel araçlar bile uygun bir biçimde kullanılmadıklarında, sunuşa
zarar verebilirler. Hatırlanması gerekli şey görsel araçlarınızın sunuşunuzu
“desteklemesi” gerektiğidir. Sunuşunuz olmamalıdır.
o Her şeyi yerleştirmiş olun, görsel gereçleri sunuşunuzdan önce,
kullanılmaya hazır duruma getirin.
o Hazır olana kadar göstermeyin, görsel gereç görünür görünmez
izleyicinin dikkatini çeker.
o Görsel gereçlerle değil, dinleyici ile konuşun. Her zaman yüzünüzü
dinleyiciye doğru dönen.
o Görsel gereçleri kullanırken daha sesli konuşun.
o Görüşü engellemeyin
o İşaret çubuğu kullanın.
o Diapozitifinizi düzenleyin seyircinin göremeyeceği bir yere
yerleştirin.
o Ekrandaki bilgilerin okunaklı olmasına dikkat edin.
o Bir diapozitifi yaklaşık 2 dakikalık bilgileri aktarmak için kullanın.
o Diapozitiflerinizi okumayın.
o Mümkün olduğunca renklendirin. Sıkıcılıktan kurtarın .

ETKİLİ BİR SUNUM İÇİN
MESAJ SİZSİNİZ (Roger Ailes)
İnsanlar hakkında karar vermeye ilk 7 saniyede başlarız.
Vietnam da esirler ölmemek için işretlerle anlaştılar (iletişim).
Beden dilinin önemini anlamak için Dilsiz olmak mı gerekli
Yüzümüzde 80 adale vardır. 7 bin ifade yansıtır.
1- Beden dilini kullan
2- Canlı ve heyecanlı ol
3- Konuşma duygusal olacak
4- Başarısız olma korkusunu yen
5- Yeterli yüz ifadesi ve göz teması kur
6- Esprili ol
7- Konuşma açık olsun
8- Etki için sessizliği kullan
9- Ses tonu, konuşma hızı, yüksekliğini ayarla
10-İlginç malzeme ve dil kullan
“Tanrı sana iki kulak bir ağız vermiş, konuştuğunun iki katı dinle diye” R. Ailes
Rahat, bilgili, düzenli, eğlendirici bir iletişimci ol.
Kelimeleri ilgi çekici hale getir.
Başarı Aşamaları:
Sıkıcı iyi ilginç hatırlanmaya değer tekrar davet et
Sorumluluk alınız
Dinleyiciler size “ilginç bir konuşmaydı” değil, “ilginç bir konuşmacıydı” diyerek ayrılsınlar
Güzel konuşma iyi sohbet demektir. İlginç ve esprili başla
Konuşmanıza önem verin.
Günde on beş dakika konuşma egzersizi yapın.
? Kısa canlı kullanışlı sözcükler kullan.
? Her cümlede bir fikir ifade et.
? Dinleyicileri gruplara bölerek bak. “Mini-sohbet yap”
? Dinleyicilerin düşündüğünü söyle (Durumla dalga geç)
? “Sıkıcı olmanın sırrı her şeyi söylemektir” Voltaire
? % 60 – 70 dinle, % 30 – 40 konuş.
> Anlama:10 dakikalık konuşmada hemen %50 hatırlanır; 48 saat sonra %25, bir hafta
sonra %10 hatırlanır.
Altı Güvenilir Hizmetkâr: İsmi Ne, Niçin, Ne Zaman, Nasıl, Nerede, Kim
İletişim Aşamaları: Alma (dinleme) – bilgi işleme (analiz) – Aktarma (konuşma)
Başarılı İletişimin Dört İlkesi:
> Hazırlıklı ol
> Rahat ol
> İlginç ol
> Herşeyle ilgilen
Hazırlık Denetleme listesi
1- Dinleyicilerinizi değerlendirin
2- Durumu düşünün
3- Konuşmanızın uzunluğunu belirleyin
4- Konuşmanızın amacını belirleyin
5- Tek cümlelik temel fikir belirleyin
6- Konuyla ilgili ayrıntılı bilgi toplayın
7- Dinleyicilerin tutumunu göz önünde bulundurun
8- Konuşmayla ilgili iyi bir açılış cümlesi bulun
? İşinizi ciddiye alın
? İlginç olmak için % 30 farklı şeyler okuyun
? Öykü, şiir, hikaye gibi metinler ezberleyin ve anlatacağınız konuyla bağlantı kurun.
? ‘’Kötümser her fırsatta güçlük görür, iyimser her güçlükte fırsat görür’’Lincoln
? Korkmanız gereken tek şey korkunun kendisidir
? ‘’Gerçekler bilgi, duygularsa yorum sağlar’’J.Krausher
İşte Karizmatik İnsan Değerleri
? Kendine güven
? Rahat olma
? Başkalarını rahatlatabilme
? Yaşamını yönlendirebilme ve denetleyebilme
? Amaçlarını belirleme ve inanma
? Lider vasıflar taşıma kararlarında tutarlı olma
? Her koşulda doğal ve gösterişsiz olma
? Karizmatik olun; mekanı, makamı, zamanı, sosyal atmosferi ve ortamı karizmanızla
denetleyin
Ortamı Denetleme Becerisi: Zaman, mekan, sesin şiddeti, telaffuz, göz teması, zihinsel
durum, Tutum, diyalog akışı, alma –sergileme, duygular.
? Bir gram enerji beş gram tekniğe bedeldir.
? Eğer hiç enerjiniz yoksa dinleyiciniz de yoktur
? Gerçek daha ayakkabılarını giyerken, yalan dünyayı dolaşır.
Mark Twain.
EĞİTİMDE YENİLİKÇİ AKIMLAR
Bunlardan ne kadar haberdarsınız?

? Tüm-Beyinli Öğrenim (Whole-brained Learning)
? Çoklu Zeka Ortamı (Multiple Intelligences Theory)
? Ezbersiz Eğitim (Tınaz Titiz)
? Beyin Fırtınası Yöntemi (Brainstorming)
? Bellek Eğitimi (Memory Training)
? Öğrenmeyi Öğrenmek (Learning Strategies)
? İletişimsel Yaklaşım (Communicative Approach)
? Yaratıcı Drama Teknikleri (Creative Drama)
? Etkinlik Bazında Öğrenim (Activity-based Learning)
? İşbirlikçi Gelişme Yöntemi (Cooperative Development)
? Nöro-Dilbilimi-Programlama (NLP)
? Öğrenci-Merkezli Öğrenim (Student-Centred Learning)
? Bağımsız Öğrenim (Autonomous Learning)
? Bilişsel Gelişim Yöntemi (Metacognitive Awareness)

Yorumlar